TREN1Hvordan du klarte og gå ned så mye i vekt? Hvordan trente du , hvordan har treningen forandret seg igjennom året? Og det samme med kostholdet ♡ Disse spørsmålene ramler inn i kommentarfeltet og på mailen min stadig vekk, derfor tenker jeg og svare på dette (atter en gang). Så neste gang noen spør, linker jeg til dette innlegget så slipper folk å vente så lenge på et svar. Nederst i innlegget har jeg også lagt til litt flere lenker til tidligere innlegg jeg har lagd til andre spørsmål som stadig går igjen.
1Først og fremst. Jeg har aldri lidd av sykelig overvekt, og var vel egentlig ikke ille før. Men det ser jeg jo først nå, og ikke da. Grunnen til at jeg ønsket å gå ned i vekt var faktisk på grunn av selvtilliten min, for jeg var virkelig forferdelig slem mot meg selv til tider, og var mester i å presse meg selv ned i kjelleren. Den største og viktigste grunnen til at jeg startet med dette «prosjektet» var fordi jeg ønsket å kunne være litt snill mot meg selv igjen. Jeg ønsket å bli sunnere, sterkere og for en gangs skyld starte å trene på ordentlig. Trening er noe jeg ser på som positivt for alle, endten man er «for liten», «for stor» eller «akkurat passe». Det viktigste er at man har et sunnt forhold til både trening, kosthold og ikke minst sin egen kropp.
GLIS1
Trening
Jeg var helt uerfaren når det kom til trening da jeg startet i fjor. Jeg fikk mye hjelp av A (kjæresten min) de første månedene, hvor han lærte meg forskjellige øvelser, tok meg med i programmet sitt og passet på at jeg gjorde alle øvelsene riktig. Jeg ble raskt sterkere, og økte tyngden på vektene gradvis og fulgte treningsprogrammet uke etter uke. I tilegg til styrkedelen (som kanskje er den mest effektive og viktigste), trente jeg også cardio. Helt i starten var det kun ellipsemaskinen som ble brukt, men ettersom jeg ble sterkere i kroppen prøvde jeg meg på tredemøllen og ble raskt bitt av løpebasillen.

Her har jeg funnet en gammel treningsoversikt på bloggen, som jeg brukte i starten. Jeg burde kanskje startet LITT roligere når det kom til cardioen, for jeg trente jo ofte cardio etter styrkeøktene også… Det ble ganske mye for den utrene kroppen min etterhvert, noe jeg også fikk lide for senere… Snakker om beinhinnebetennelse og en kjempevond rygg! Skal du starte å trene anbefaler jeg deg at du setter opp et program med en personlig trener slik at du ikke får en hel masse med skader i rygg og betennelser i legger. Snakker av erfaring her, hehe.
NED-I-VEKT1-700x420I løpet av et halvt år med trening hver uke, hadde jeg både gått ned i vekt, blitt strammere og mindre i kroppen. Jeg koste meg endelig på treningssenteret! Jeg har nå lagt opp et program selv, prøver meg på nye øvelser stadig vekk, øker tyngden på vektene, og prøver å løpe 2-3 ganger i uken, etter styrkeøktene. Jeg trener altså ikke like mye som på oversikten over her, og den oversikten der var kanskje ikke den beste heller.

Jeg føler i hvertfall at treningen bare har blitt bedre, og morsomere den siste tiden. Jeg har ikke lenger den følelsen av at det er KRISE hvis jeg ikke får trent én dag, så lenge jeg er flink med kostholdet og beveger meg nok i løpet av en uke. Men jeg prøver å ha minst tre økter hver uke, og legger det selvfølgelig opp så jeg får trent hele kroppen. 
MORRO                                                                     
// dette bildet er fra April i fjor… 4 mnd etter jeg startet med det hele //
Kostholdet
Når det kommer til kostholdet gjorde jeg dét kanskje alle hater mest av alle tips og råd. Men jeg telte kalorier ved hjelp av Shape Up på mobilen min. Jeg veide maten min, la det inn på mobilen og passet på at jeg hadde et kaloriunderskudd hver dag. (lå på 1500 kcal om dagen ca) Det funket veldig bra for min del, men jeg tror ikke det er nødvendig om du er flink med kostholdet fra før av. Men for meg som elsker alt av mat, var dette en letvindt måte å holde orden på. Jeg har faktisk spist akkurat dét jeg har hatt lyst på hele veien, men naturligvis forsøkt å spise litt sunnere og renere mat. Nettet florerer av sunnere varianter av både pannekaker, sauser og godteri så her er det bare å være kreativ! Jeg har aldri takket nei til ett kakestykke i selskaper, jeg har drukket pepsi max hele veien og jeg har kjøpt en liten sjokolade de dagene jeg virkelig måtte ha det. Alt med måte er en fin ting å huske på.

SÅ her har det ikke vært noen fryktelige dietter, slankekur, sulting eller oppkast : ) Igjen, et sunnt forhold til mat og trening! ♡
SONY DSCSå litt sunnere mat, mer proteinrik og vitaminrik mat, kalorioversikt, et godt og et bra treningsprogram med mye hjelp av en som hadde mye mer erfaring enn meg, er det som har funket for meg. Jeg kan nå se tilbake på «prosjektet» mitt, som både inneholdt mye feil, men også mye riktig. Jeg kunne trent litt mindre blant annet, så hadde jeg kanskje sluppet å gå med vond rygg og sykemelding i hele sommer.
HEI
Jeg håper de av dere som har spurt etter dette innlegget i det siste fikk svar på det dere lurte på her! Hvis ikke kan dere også gå igjennom linkene under her, eller ble tilbake i arkivet. Jeg har vært flink til å bruke de forskjellige kategoriene hele veien, så dere finner de fleste svarene der.  ♡

Tidligere spørsmål og svar: Mage , Motivasjon og kosthold, Nybegynnerfeil, Shape up Guide, Motivasjon, Anine Kristins avorittøvelser, Tips ♡