Her har dere øvelsene jeg gjør hver dag, for å styrke opp ryggen min. For de av dere som lurer, så er de korsryggen som er problemet hos meg. Jeg sliter med å bøye meg, løfte ting, snu meg i senga/sofaen, det gjør vondt når jeg sitter og det gjør vondt når jeg står… Men forhåpetnligvis så skal jo  dette hjelpe litt da.

Øvelse 1:
Hold hendene på hofta, med tommelen inn mot korsryggen. Bøy deg så langt frem du klarer og bøy deg deretter så langt du klarer bakover. Dette skal gjentas 10 ganger, flere ganger om dagen.

Øvelse 2:
Legg deg ned, press navelen din ned mot gulvet slik at du ikke er svai i ryggen. Stram magen, og heis deg litt opp. Jeg skal ikke gå like langt opp som med vanlig sittups, da den bevegelsen i mage og rygg er veldig vond. Ryggen skal hele tiden være rett under øvelsen og du skal selvfølgelig bruke magemusklene dine for å komme deg opp . 10 x 3

Øvelse 3:
Du starter med samme startpossisjon som når du skulle ta situps. Press navelen ned mot gulvet, stram rumpa og heis hoften din opp, og rolig ned igjen. Det går også an å heise opp et og et bein, hvis du føler du er sterk nok til det. 10 x 3

Øvelse 4:
Så var det planken. Denne er ganske lik den dere sikkert kjenner til allerede. Eneste forskjellen er at du skal ha rumpa litt opp i været, og ikke være helt rett som en planke. Denne tar jeg i 1 min x 3 
 Under alle øvelsene er det viktig at du fokuserer på kjernemuskulaturen, altså mage og rygg. Pass på at du gjør øvelsene riktig og at du bruker de rette musklene. Nå har ikke dette hjulpet meg SÅ veldig foreløpig, men jeg er positiv jeg, så jeg fortsetter en stund til!