Hvilke typiske “feil” har du funnet ut at du gjorde før, siden du har lykkes så godt nå, men ikke da?

 Jeg ga opp altfor lett
Jeg trodde faktisk at hvis jeg trente mye en uke så ville jeg se mye resultater og forandringer på kroppen min. I motsetning til tidligere vet jeg nå at ting tar tid… Lang tid. Så selvom du har trent veldig bra i én måned, men ikke ser de resultatene du helst skulle ønske, IKKE GI OPP! Kroppen trenger tid til å venne seg til forandringene som er i ferd med å skje. Selv så jeg ikke de største resultatene før den 4 måneden. Først da følte jeg at buksene satt litt løsere og at kroppen var strammere.

 Jeg hadde for lite kunnskap
Jeg vet ikke hvor mange missvisende artikler som står på nettet, i avisen og som reklameres for på tv og internett. En periode trodde jeg faktisk at jeg BARE kunne spise suppe, frukt, bær og grønnsaker for å gå ned i vekt! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg satt med dårlig samvittighet fordi jeg hadde spist en god middag, og sånn skal det ikke være.Men etter å ha pratet med erfarne folk, lest fakta på fitnessbloggen og testet ut mye selv hat jeg funnet ut at for å gå ned i vekt er det et kaloriunderskudd som gjelder, omvendt for å gå opp i vekt. Her er det da ikke snakk om noe sulting eller spising hver tredje time. Jeg har fokusert på antall kalorier i løpet av en dag, uavhengig av tid og antall porsjoner i løpet av en dag. Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil så lenge det ikke går over kalorigrensen min.

 Jeg spiste for lite mat
Kalorigrensen må være såppas at du ikke sulter deg. For om du får i deg for lite mat vil kroppen din gå ned i vekt, men med en gang du har nådd målet og lever som normalt igjen, kommer kiloene tilbake. Believe me! Når jeg startet på nytt i Januar, satt jeg opp at jeg skulle gå ned ca 0,5 kg i uken, noe som gikk veldig bra. Jeg stod selvfølgelig helt stille noen uker også, men plutselig beveget vekten seg litt nedover igjen. Jeg har ikke gått rundt og vært sulten ett sekund det siste halvåret, jeg har bare forsøkt å spise litt sunnere, veid maten min, og hatt det morsomt med Shape Up programmet på mobilen.

 Jeg var redd styrketrening
Dette her er kanskje den største feilen jeg har gjort tidligere… Jeg har alltid trodd at ved tung styrketrening, så kom jeg til å se ut som en veldig maskulin dame med masse, store, manndige og bulkete muskler. Dette er da helt feil! For skal du stramme opp så må du faktisk trene styrketrening. TUNG styrketrening. En annen ting er jo det at muskler brenner fett, når du er i hvile… Og hva er vel bedre enn det?

Punktforbrenning fungerer ikke, man må trene hele kroppen
JA, når du trener rumpa, så trener du rumpa. Men for å få en trent kropp må du trene hele kroppen. Situps trener magemusklene, men det vil ikke ha så mye og si om du ikke trener cardio og resten av kroppen.

Jeg sammenlignet meg med andre
Jeg har alltid sammenlignet meg selv med andres kropper. Hvem gjør vel ikke det? Noe som er veldig teit, med tanke på at vi alle er forskjellige. Jeg vet at jeg ikke kommer til å få lange bein, og svaie 180 cm over bakken, slik som VS modellene. Men jeg vet at jeg kan trene, spise sunnere og få en strammere, finere og sunnere kropp. Jeg vet jeg kan bli den beste versjonen av meg selv! Men jeg er unik, og jeg må finne en livsstil som funker for meg, en sunn livsstil som det går ann å leve med.

MEN DETTE HER ER VIKTIG DERE: Jeg er verken personlig trener eller ernæringsfysiolog. Jeg forteller dere bare det jeg har erfart, det som jeg har fokusert på og det som har funket for meg. Er du usikker eller trenger hjelp, så spør noen som virkelig KAN det de prater om.