Kvinnemagasinet FemelleVåre bloggereBlogge hos oss?Ukens konkurranseFå nyhetsskriv




Arkiv for januar 2012

Etter å ha lest denne artikkelen på fitnessbloggen for en stund siden satt jeg igjen med en følelse av at jeg har blitt lurt i mange, mange år. Tidligere har jeg blant annet trodd at jeg kunne kose meg litt ekstra etter trening, for da hadde jeg jo vært flink! Men da ble jo plutselig all slitet med å trene bortkastet i en sjokolade foran tven. Jeg trodde også at om jeg gikk ned i vekt så trengte jeg ikke tenke noe mer på det, noe jeg dret meg lodrett ut på for tre år siden…

I dag fikk jeg en kommentar av en leser som mente at man ikke burde spise havregrøt ol. på kvelden fordi kroppen skulle slappe av om natten. Men dette er feil til en viss grad. Det har ingenting å si om du spiser mat på kvelden, men det ligger noe i det. For de fleste kjenner seg vel igjen når jeg sier at det er lett å ty til litt usunn snacks på kveldene foran tven når du er sliten og ikke orker å lage noe annet, eller fordi du skal kose deg.Dette er selvfølgelig ikke bra! Men om du lager deg et sunnt lite måltid på kvelden er det helt greit. Lag en omelett av eggehviter og litt kalkunfillet for eksempel.

Anbefaler alle å lese denne artikkelen, og mange av de andre artiklene, som fitnessbloggen har lagt ut. Mange flinke og erfarne folk som vet hva dem snakker om der.


bildene er hentet fra weheartit. linken er lagt inn i bildene. 

Tror dere jeg klarer å IKKE  veie meg på seks uker eller? Nei, det klarer jeg ikke, men heldigvis var ikke tallet så veldig skremmende i dag for jeg har faktisk gått ned en kg til, og da kan jeg jo ikke være noe annet enn fornøyd! Er så deilig å endelig komme i gang, nå er jeg på min tredje uke, og jeg er overhodet ikke lei enda, noe som ikke er så veldig vanlig. Tidligere har jeg vært superflink i to uker, også dabber det bare av… MEN IKKE NÅ

I dag skal jeg prøve å finne et målebånd slik at jeg kan måle meg, i stede for å veie meg. A  sier at de neste ukene nå vil vekten mest sannsynelig stå stille, og da kan det være greit å  måle i stedet tenker jeg. Men vi får se, er jeg like flink med Shape Up som det jeg har vært de to første ukene så kan det jo hende at jeg fikser dette lett! Dette er så morro!

 
FORESTEN… Jeg vil bare fortelle dere det at havregryn til frokost inneholder veldig mye kcalorier om du spiser det med melk… 100 gram havregryn inneholder 376 kcalorier, med tre dl melk får du i tilegg 249 kcalorier… dere kan regne ut resten selv om dere bruker sukker, banan eller lignende i tilegg. . . Sier ikke at havregryn ikke er sunt, for det er det jo, men selv forsøker jeg å holde meg unna dette til frokost, og spiser heller to knekkebrød med kalkunskinke i stede. Var en leser som kommenterte dette her, og 100 gram med havregryn er jo ganske mye. Har du en porsjon på 30 gram for eksempel blir det bare 113 g, bruker du vann i stedefor melk så hjelper jo det en del også. Men jeg sverger nok til knekebrødet mitt altså!

Havregryn tar jeg heller til kvelds om jeg har noen kcalorier til overs… Da får magen min noe å jobbe med om natten også!  

 

GUD så støl jeg er! Jeg har trent hver eneste dag bortsett fra søndag og må si at jeg er ganske fornøyd med dette altså. Jeg trener jo annenhver dag med hvor han lærer meg styrkeøvelser og pusher meg til det ytterste, og det merkes for å si det sånn.

Ikke har jeg bare blitt sterkere, men jeg merker allerede etter to uker at kroppen begynner å bli litt fastere. DIGG!

Så, her kommer det et lite tips. . . Finn deg en venninne, kompis eller en kjæreste for den saks skyld, som er flink til å trene, og begyn å tren med denne personen.

Trener du med noen som i likhet med deg selv trener en gang innimellom vil det ikke funke i lengden, og du vil mest sannsynlig ikke gjøre en særlig god treningsøkt heller, om treningsfølget ditt er like glad i å prate og tulle som deg.

Jeg trives så godt med å trene med (satser på at han syns det samme) og nå er det faktisk sånn at jeg gleder meg til å trene… noe som er nytt for min del.

Jeg sier til at han er  kjempeheldig som har muligheten til å forme kroppen til kjæresten sin, akkurat som han vil! He he he

Hei alle sammen ♥ Denne dagen har vært kjempebra! Jeg dro til Oslo i dag for å besøke Cathrine, som jeg skrev i det forrige innlegget, og vi har hatt det koselig. Det er veldig godt å ha ei venninne som du kan snakke med om alt, hvor forholdet er akkurat det samme uansett hvor lenge det går mellom hvert møte. Vi handlet inn litt mat, og Cathrine lagde den beste maten jeg har smakt på lenge. Stekte grønnsaker, ris, kylling, peanuttsaus og sweet chilly saus. NAM NAM NAM. Jeg elsker jo thai-mat!
Jeg dro hjem fra Oslo i fem-tiden, og dro rett på trening med A  . Men jeg må si det at det er rimelig flaut å trene på vaktrommet med alle de «store gutta», og løfte noen av de minste vektene. Men jeg klarte mer i dag enn jeg klarte forrige uke, så det kommer seg, sakte men sikkert! Jeg avsluttet styrkeøkten med en skikkelig god cardio-økt på ellipsemaskinen. Pustet og peset som en gammel mann, og svettet som en gris. Men det er utrolig deilig å tenke på at jeg har vært flink i dag også.

Nå skal vi kose oss med litt lapsskaus på boks! Kanskje ikke så spennende, men veldig godt, og ikke så altfor usunt heller dere! Ha en fantastisk kveld ♥


Hei alle sammen! Jeg er så heldig som har fri tirsdag, onsdag og torsdag denne uken jeg! Men jeg har allerede lagt masse planer så jeg har nok å henge fingrene i. I skrivende stund er jeg på veg inn til Oslo. I dag skal jeg besøke verdens beste Cathrine, som det er så altfor lenge siden jeg har funnet på noe med. Jeg gleder meg skikkelig til å se både henne og leiligheten hennes!

Resten av dagen vil bli borte med trening  med A og rydding her hjemme. Jeg smugtittet litt på badevekten i dag tidlig da (kunne ikke holde meg) og det lover faktisk ganske godt til torsdag!  Nala har fått løpetid også, og nekter å ha på seg trusa si, så dere kan jo tenke dere hvor lett hun er å ha med å gjøre om dagen… PMS kaller vi det!

Ha en fin dag alle sammen


Jeg har selvfølgelig spist mye mer enn det som vises her i dag. Jeg hadde 243 kcal til frokost, 354 til lunch og har spist pistasje nøtter på 529 kcalorier. Men jeg har også trent i dag… og i dag trente jeg på ellipsemaskinen i én time. Jeg har da 9 Km og over 600 kcalorier bak meg med andre ord. veldig fornøyd! Som dere ser så har jeg over 800 kcalorier igjen å spise pga treningen, noe jeg ikke kommer til å fylle opp i dag, men da vet jeg at jeg har vært flink!

Legger ut dette innlegget bare for å vise fordelene ved å trene. Jeg kan nå spise en god kveldsmat med god samvittighet, uten å bekymre for at jeg har spist for mye. Nå skal jeg kose meg med en omelett, sex og singelliv, sammen med A og Nala.

Ha en fin kveld fantastiske lesere!

Hva gjør du om du spiser borte en dag? 
De dagene jeg vet jeg skal spise ute eller borte  passer jeg på hva jeg spiser og drikker tidligere på dagen, slik at jeg har litt å spise på kvelden. Men det smarteste er jo å ta en treningsøkt før du skal dra på middag eller lunsj, for da har du jo masse å gå på! Jeg skal i bursdag i dag, jeg har derfor spist sunnt og lite, og trent bort 478 kcalorier. Jeg er derfor 44 kcalorier på underskudd faktisk, så i kveld vet jeg at jeg kan kose meg med både mat og drikke.

Hvordan gjør du med mat som ikke er lagt inn på shape up fra før?
Alle matvarer og drikker skal ha næringsinnhold på etiketten. Da er det bare å trykke på «my things» på shape upp, og legge inn din egen matvare. Du trykker på pr 100 gram, og plotter inn innholdet. Har du en matvekt etterpå da er det lett som bare det. Er du på på et sted hvor du ikke lager maten selv, så forsøker du å søke opp de forskjellige matvarene som blir servert og regner ut ca vekt på hver ting.

Hvorfor går du ikke bare på Grete Roede? Det er akkurat det samme opplegget når det gjelder kcalorier, men alt er på norsk og når du mister mitivasjonen kan du melde deg på kurs, med kursleder, så kommer motivasjonen tilbake. 
Har hørt om mange som har gått på dette, men jeg syns det er mye lettere når jeg lager reglene selv, og ikke følger et vektopplegg slavisk. Men for dem som liker det så er det jo kjempebra! Det med kurs høres jo veldig lurt ut, men mangler jeg motivasjon ser jeg på motiverende bilder, videoer eller blogger. Funker veldig bra hittil.

Jeg har trent mye veldig lenge, men ikke før de siste ukene jeg har klart å bli skikkelig streng med meg selv når det kommer til kosthold. Jeg unngår snop og chips og slikt, og så mye usunt som mulig. Men har du noen gode middagstips? Jeg spiser mye kylling og wok, men hvis du har andre tips er det supert! Jeg er så lite kreativ av meg til å finne på sånt.Lykke til videre med slankingen! :) Du er virkelig flink som måler alt du spiser og slikt, det gjør ikke jeg. men jeg burde kanskje det?

Hei hei, det høres jo ut som at du er veldig flink allerede da! Jeg er ikke spesielt flink når det kommer til matlaging, men kylling er jo som du vet rikt på proteiner (noe som er veldig viktig å få i seg når man trener), proteiner bygger muskler og har du mer muskler forbrenner du mer når du ikke trener. Hvis ikke så er jo egg en bra ting, jeg har blitt veldig glad i å lage tykke omeletter med kalkunfillét (skinke), evt. brokkoli og litt havsalt. Ellers så har samboeren min og jeg kommet frem til at lapsskaus på boks er supert etter en god treningsøkt. Det er kanskje ikke så spennende men det er godt, og ikke så altfor ille å ha til middag heller. Anbefaler deg å gå inn på www.matprat.no, der har ihvertfall jeg funnet veldig mye god mat!

Når det kommer til det å veie mat, så er dette noe jeg virkelig anbefaler. Det kan kanskje virke litt overdrevent, men det er faktisk veldig gøy å se hva du faktisk får i deg. Da er det lettere å holde styr på hvor mye du har fått i deg også.  

 

 

 


Hei kjære lesere  Vil bare si tusen takk for så mange koselige kommentarer på det forrige innlegget. Setter virkelig pris på alt dere skriver til meg! Nå sitter jeg klar til å dra på skolen, og i dag skal gruppen min ha fremføring, noe jeg gruer meg bittelitt til. Men det går helt sikkert bra, er ikke noe vanskelig stoff, det er som regel det at jeg blir nervøs som ødelegger litt. Krysser fingrene for at det går bra!

Tenkte jeg skulle lage et innlegg med noen av spørsmålene som har kommet inn ang. Shape up osv.. Er dere noe dere lurer på, bare legg igjen en kommentar. 

Da var det dags for å stelle seg på vekten igjen. jeg har bestemt meg for å bare veie meg én gang i uken, og det blir torsdag morgen.

Jeg var utrolig spent da jeg stod opp i dag, og da jeg stelte meg på vekten så viser det seg at jeg har gått ned 3 kg! 1,5 kg i uken med andre ord, for dette er min andre uke…

Jeg er så glad for at jeg endelig har funnet en metode som funker for meg. Jeg spiser, jeg sulter meg ikke, jeg kan la vær å trene om jeg vil det, men da kommer resultatet saktere. Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på (bortsett fra godteri for det har jeg ikke lov til), men holder meg innenfor kcalorigrensen min ved hjelp av Shape up.

Jeg håper av hele mitt hjerte at jeg klarer å nå det målet jeg har satt meg, så jeg slipper å sitte i familiemiddager og føle meg som en hvalross som bare spiser og spiser. For det er det som er verst syns jeg, men også det som er veldig motiverende. Du føler deg liksom ikke så kul når alle ser ut som fyrstikker, bortsett fra deg og de sitter og prater om at de ikke kan spise den ene biten til middag, mens du allerede har tatt to… Da gråter kroppen min litt innvendig.

Men det er jo etter flere situasjoner som denne jeg virkelig har fått lyst til å forandre livsstilen min, og så langt går det veldig bra. 

Da krysser jeg fingre og tær for at jeg skal klare å fortsette i denne retningen, at jeg ikke mister motivasjonen og at jeg fortsatt syns dette er kjempegøy om én måned.

Hvordan går det med dere andre som har lastet ned Shape Up ? 

 

Jeg har vært flink i dag også jeg. Nå har jeg vært og trent igjen, og i dag ble det 60 min på ellipsemaskinen, så litt styrke på mage, biceps og triceps.

Jeg kan legge meg med god samvittighet i natt!

Jeg har selvfølgelig ikke gått i 26 sekunder som det ser ut som her… men den nuller seg ut etter 60 min. Klapp på skulderen!

Nå har jeg satt meg tilrette i sofaen og koser meg med kjekke karer som spiller håndball på tv. Perfekt på en onsdagskveld. Skal snart spise en kiwi også, og det gleder jeg meg veldig til. Det er så godt!

Ha en fin kveld alle sammen, og tusen takk for så mange hyggelige og motiverende kommentarer i det siste. Det setter jeg pris på… Virkelig! 

Da blir det håndballkamp resten av kvelden! BLOGGES 


I dag har A  lagd sin spesialitet.. Chicken tikka-rull med peanøtter og masse hvitløk! Føler meg veldig heldig her jeg sitter, som har en samboer som klarer å lage god mat. Stakkars han som må spise maten min hver dag.. Er det en ting jeg trenger så er det kokkekurs! Maten var i hvertfall kjempegod. Det ble litt vanskelig for meg å regne ut kcaloriinnholdet i denne retten her, med tanke på at jeg ikke har lagd det selv. Men med en sånn ca beregning kom alt sammen på 552 kcalorier… og da har jeg valgt å runde opp i stede for ned… 

Nam nam nam!

 

Tenkte å dele min favorittsuppe med dere. Det er ikke store greiene, for jeg er ingen kokk, og klarer ikke lage andre supper enn de som kommer i pose eller pulverform. Men min absolutte favoritt er denne her..


Kremet aspargessuppe. Kjempegod og ikke så veldig usunn heller. Perfekt når du har litt dårlig tid men har lyst på noe som smaker godt, og som ikke kommer fra Mc´donalds sitt kjøkken. Jeg liker aspargessuppen fra Toro best..(så vet dere det)

På bildet her har jeg 316 gram med suppe (halv porsjon), og dette inneholder 107 kcalorier. Er du kjempesulten og orker hele pakken så får du i deg 205 kcalorier.. Og jeg syns ikke det er så værst når du får i deg nærmere 700 i en pastarett med kjøtt, pasta og saus. . . 

Jeg lever enda! Men trodde jeg skulle svime av på treningen i sta, herreminhatt. Men det gikk bra da, er så heldig som har en min egen personlige trener, som også er samboeren min… Hi hi! Det ble 30 min på ellipsemaskinen og 10 min på trappemaskinen. Deretter litt styrkeøvelser på ben og mage. STØL, det blir jeg garantert så det er bare å glede seg.

Nå skal og jeg kose oss med litt med gulrot, dipp og film i sengen. Tirsdagskos!  En boks med matyoghurt og to holidaymix poser inneholder 360 kcalorier, og 220 g med gulrøtter inneholder 75 kcalorier.

Jeg spiser selvfølgelig ikke alle dippen alene, men var lettere å regne det ut på denne måten. . . Love it!

Ha en fin kveld alle sammen! 

Hei hei. Da er det ingen vei tilbake, ikke før om 12 måneder! I går dro A og jeg for å melde meg inn på Golds Gym, og i dag skal jeg ha min første treningsøkt. Jeg tør egentlig tenke på hvor lenge det er siden jeg har hatt en ordentig økt, hvor jeg har svettet, pustet og peset og nesten kastet opp. Men jeg gleder meg veldig forde, det skal bli godt å komme i gang igjen. Ikke minst, å ha et treningsstudio å dra til.

Legger ut dette bilder som motivasjon for meg selv… Nå må jeg virkelig få til noe, nå som jeg har vist dere mine skavanker også! Si 1 mnd, så skal vi se om det nye bildet ser litt bedre ut. . . Spennende! 

Men det er én ting jeg gruer meg veldig til… og det er å stå opp i morgen tidlig. Jeg kommer jo til å være kjempestøl! Stølhet er jo på en måte godt, men det er forskjellige grader av det å være støl også altså. Og med den deigræva jeg har nå, som ikke har fått trening på mange måneder, den blir vond i morgen! Får bestille rullestol og taxi så jeg kommer meg på skolen i morgen. 

Hei hei ♥ I går var ikke selvdisiplinen min helt på topp, så jeg klarte å kjøpe meg en kebab når jeg var ute på kjøretur med Charlotte og Andreas i natt. Vet dere at det er i gjennomsnitt 1000 kcalorier i én kebab? Men, det gjør jo ikke så mye, det er bare det at da må jeg spise mindre i dag for at det skal være greit. Så da blie det knekkebrød og light brus på jobb i kveld! Nå skal jeg ogå gå en lang tur med Nala, så får heldigvis vekk litt kcalorier da. Trening hjelper vet dere! ♥ Det er egentlig veldig bra at jeg skal jobbe i dag også. Jeg har nemlig begynt å droppe heisen. Jeg går heller opp trappene i stede. Og de er det en del av!
photo / http://babezatron.tumblr.com/post/6867659069

Jeg kan nok legge meg med god samvittighet i kveld også!

 

 

Weee, jeg er er så glad. Vi har kjøpt ny baderomsvekt nå (endelig), og kan endellig starte å se etter resultater av Shape Up bruken min.

Jeg skal gå ned 0,5 kg i uken, noe som er ganske bra, sunnt og ikke farlig. Det tar lang tid, men da er det jo større sjanse for at vekten holder seg der den skal også til slutt.

MEN jeg har i hvertfall gått ned 1,5 kg etter at jeg startet å bruke Shape Up! HURRA!

Det går sikkert litt fort nå i starten da, men det er i hvertfall veldig motiverende! Og dette er bare på grunn av maten altså, for akkurat nå trener jeg ingen steder, og er egentlig ganske lat. Det er ikke mer som skal til dere!

Trener dere i tilegg er det jo helt supert! 


Jeg har fått et par spørsmål av noen lesere som lurer på hvordan jeg vet hvor mye maten og drikken jeg får i meg veier… Og det er ikke noe mer komplisert enn at jeg bruker denne fine kjøkkenvekten, som jeg fikk til jul. Man får jo en viss oversikt etterhvert over hvor mye matvarer veier til slutt, så nå har jeg begynt å gjette før jeg legger det på vekten. Har hørt at man til slutt kan se på en matvare å vite hvor mye den veier! 


                                                                      http://lovealwaysx.tumblr.com/post/15439745598

Hei hei alle sammen! I dag starter jeg ikke på skolen før klokken 12… kjempedeilig! Så nå skal jeg ta en lang og varm dusj, en lang tur med Nala og spise en god frokost/lunch. Siden jeg er så utrolig dårlig i matte skal jeg ha ekstraundervisning i medikamentregning i dag, og må derfor være på skolen til klokken seks i kveld… det er ikke like deilig! Jeg hadde faktisk «mareritt» i natt om at jeg strøk i matte, og da var tydeligvis hele livet mitt ødelagt. Får ikke håpe jeg sanndrømmer.

Håper dere får en fantastisk dag!  


Jeg er så flink altså! 133 kcalorier igjen å spise, men vi får se om det blir så veldig mye mer i kveld. Jeg er så mett etter middagen!
Som dere kanskje ser så har jeg fått i meg mer enn nok protein og fett, men jeg retter fokuset mot kcaloriene. Har det andre i bakhodet også selvfølgelig, men til syvende og sist så går jo greia ut på at man skal spise mindre enn det man forbrenner i løpet av en dag. Proteiner har jeg bare godt av uansett, for musklene mine er ikke så mye  å skryte av lenger.

I dag ble det Cordon Bleu Kylling til middag, som en slags wiener snitsel for dere som ikke vet hva det er (hadde aldri sett det før jeg heller). Jeg serverte kyllingen med en grønnsaksblanding med gulrøtter, brokkoli og blomkål. To røstipoteter og en lett bernaise saus. Kcalorinnholdet i den stemmer nok ikke helt, for vi hadde plutselig bare en halv dl igjen med melk, så måtte bruke vann i stede.

Er det noen som lastet ned Shape up på mobilen etter mitt siste innlegg om det?

 


Nala begynner endelig å bli bedre nå. Hun sovnet sammen med meg på sofaen i to timer i sta, og vekket meg med en liten nuss på kinnet. Så koselig! 

og jeg dro bort til hundeparken i Lillestrøm i sta for å møte søsteren hans og hunden hennes. De har det så morsomt sammen, og jeg tror de syns det er deilig å få løpt litt fritt.

Det så ihvertfall sånn ut. I dag kom det to andre hunder mens vi var der også, noe som er veldig fint for Nala. Sosialisering er viktig vet dere. En hundepark er derfor helt perfekt for oss, som har en syv måneder gammel valp, som helst vil leke, hilse på folk hele tiden og som har en kropp full av energi.

 ♥